Da Vinci Learning през март 2015

Logo_Da_Vinci_RED[1]

Представяме ви акцентите на „Da Vinci Learning“ за месец март 2015-та година с благодарности към Юлия Трайкова:

Международен ден на жената

Имало едно време планета Земя – Жените по света

08 март 2015 в 19:30

imalo-edno-vreme_vodata-v-india_1

Маестро води младите ни герои на важна световна конференция по правата на жените. Въпреки че в развиващите се страни жените са тези, които произвеждат по-голямата част от хранителните запаси, техните доходи са оскъдни и те нямат почти никакви права. Дори в така наречените развити страни, където правото на глас се е превърнало във всеобщ стандарт за жените, те далеч не са равноправни на мъжете.
Нашите млади герои се отправят към Буркина Фасо – страна, в която жените работят като роби, но нямат почти никакъв глас в обществото. Те нямат право на образование и на собственост върху земя и средства за производство, защото това е привилегия, запазена за мъжете.
В Гуджарат, Индия, жените нямат почти никакъв шанс да купят парче земя, дребен бизнес или превозно средство. Разсадниците, птицефермите, рециклирането на пластмасови отпадъци са някои от дейностите, от които жените могат да получат известен доход и заедно с това – независимост. Освен това, има университети и банки, създадени специално за обезправените жени.
В една фабрика за джинси в Китай стотици жени работят почти без пари, докато тяхната продукция се продава скъпо в консуматорските страни на запад.
Нашите млади герои използват присъствието на чуждестранен купувач, за да окажат натиск върху собственика на фабриката.

Рожденият ден на Алберт Айнщайн (14 март 1879 година)

Имало едно време… Откривателите – Айнщайн

14 март 2015 в 19:30

imalo-edno-vreme_einstein_1

Времето на Айнщайн е време на велики открития във физиката, свързани с движението на молекулите и електроните.
Айнщайн си представя какво е да пътуваш със скоростта на светлината. В такъв случай човек няма да има светлина, защото тя няма да се движи спрямо него. Айнщайн разбира, че е невъзможно да се установи абсолютното движение на един обект. Земята се върти около Слънцето, но Слънцето на свой ред се движи в рамките на нашата Галактика.
Някои учени са смятали, че нашата Вселена е пълна с етер, в който се движат планетите. Но, Айнщайн открива, че светлината притежава сила. Тя се състои от частици, наречени фотони, които произвеждат ток. Айнщайн открива, че масата се превръща в енергия – съгласно известната формула E=mc2.
Следва откритието на теорията на относителността. Айнщайн си представя, че пътува в ракета със скоростта на светлината. Тъй като в ракетата времето е почти спряло, той почти няма да остарее, докато ако беше останал на Земята, щеше да бъде на възраст 40 години. Така Айнщайн установява, че времето е относително.
1905 година. Айнщайн публикува серия от статии, които стават център на научни спорове в цял свят. Но, на дневен ред идва една още по-велика теория, която обединява електромагнетизма и гравитацията.

Световен ден на метеорологията

Експресът на учените – Метеорологична станция

23 март 2015 в 20:00

Фактология – Времето

23 март 2015 в 20:30

faktologia_vremeto_2

Светът, който ни заобикаля, е пълен със загадки, но само Харисън Худи притежава енергията и ума, за да стигне до дъното на нещата. Отчасти детектив, отчасти налудничав учен, Харисън събира група от канадски деца да му помагат в изследванията като асистенти в студиото и репортери на открито. Никой въпрос не е прекалено труден или прекалено странен за Харисън и компания. „Finding Stuff Out“ съчетава хумор, наука и интелигентност, за да се добере до истината — винаги с много забавления по пътя към откритието.
В този епизод на посещение на Харисън идва истински телевизионен синоптик, за да му покаже как предсказва времето. А известен преследвач на бури ще научи зрителите как се измерва силата и посоката на вятъра в разговор на живо с Харисън от място по Пътя на торнадото в Америка.

В „Great Challenge“ Харисън и синоптикът ще създадат студиен сценарий, в който децата ще могат да се пробват в ролята на представящи прогнозата за времето пред зелен екран.
А на открито днес се очакват големи бури… така че в този епизод няма „На открито“.

Сурова наука – Буболечки и барометри

23 март 2015 в 21:00

Рожденият ден на Винсент ван Гог (30 март 1853 година)

Да опознаем най-известните творци в света – Да опознаем Винсент ван Гог

30 март 2015 в 20:30

da-opoznaem_van_gogh_1

Ван Гог е роден през 1853 година в едно холандско село. За разлика от повечето художници, той решава да се посвети на тази професия едва в зряла възраст. Най-напред той започва работа като продавач на картини в една художествена галерия. Чичовците му търгуват с изкуство.
Първите сериозни рисунки и картини на Ван Гог изобразяват бедни хора, на които той обръща голямо внимание. Цветовете в ранните му картини са тъмни и тъжни. Той продължава да използва тъмни цветове, докато един ден в Париж открива живописни японски произведения на изкуството. В Париж той продължава да показва картините си на изложби, но не успява да продаде нищо. След известно време той опитва да работи в по-тихо и по-спокойно място в Южна Франция.
В Арл Ван Гог прекарва по цял ден, от изгрев до залез слънце, рисувайки поля, цветя и хора, като полага плътен слой боя. Понякога той работи толкова бързо, че дори не смесва цветовете, а ги изстисква направо от тубичката. Понякога се лишава от храна, за да може да купува повече бои.
След един тревожен период Ван Гог отрязва част от ухото си. Брат му му урежда престой в една психиатрична клиника, където той може да рисува и да бъде лекуван. Когато се чувства добре, Ван Гог усеща че рисува по-добре от всякога. Звездите, които рисува, изглеждат така, като че ли светят и се въртят в небето, дърветата приличат на огньове, а слънцето излъчва жар. За съжаление, престоят в клиниката не води до подобряване на състоянието му.

НА ФОКУС: ВОДАТА

21 и 22 март 2015 в 17:00 и след това

Артзука – Водна кула

21 март 2015 в 17:00

Не е толкова сложно! – Да спасим Венеция!

21 март 2015 в 17:30

Всичко за децата – Дъги и великолепна вода

21 март 2015 в 18:00

Да изобретяваме – Водни ски

21 март 2015 в 18:30

Въпроси от науката – Възможно ли е да живеем под вода?

21 март 2015 в 19:00

vaprosi-ot-naukata_da-jiveem-pod-voda_1

В този епизод домакините изследват възможността да живеем, работим и играем под водата, като рибите или като нашите братовчеди – морските бозайници!
Андрю изпробва възможностите си в игра на подводен хокей, като заменя кънките си за чифт перки и шнорхел. Той установява, че да играеш сериозно не е толкова лесно, колкото изглежда, ако не можеш да дишаш. Наистина под водата има кислород, но от него няма полза, ако нямаш хриле!
Пола подхожда по-методично към въпроса. Тя изследва свободното гмуркане. Конкурентите й се спускат на стотици фута дълбочина само с един дъх. Тя научава за Рефлекса на гмуркане при бозайниците – естествена реакция на тялото ни при потапяне във вода.
Задачата на деня за Андрю е биомимикрията. Той получава своя урок от делфините, които могат да живеят и играят под водата, независимо че са бозайници, също като нас. Как постигат това?

Имало едно време планета Земя – Водата в Индия

21 март 2015 в 19:30

imalo-edno-vreme_vodata-v-india_1

Това е една от най-големите страни в света с население над един милиард, голяма част от което живее с по-малко от едно евро на ден. Това е страна на постиженията: университети, хиляди инженери и специалисти по електроника, ценени и търсени по цял свят. Но, това е и страна, където има недостиг на ценна вода.
Стражите на планетата организират протест срещу язовирите – възможност за по-добър живот за всички, за прогрес и съвременност, за една просперираща Индия, според някои. Но, лозунгите на протестиращите носят друго послание: Не наводнявайте земята ни! Не преселвайте хората! Не се намесвайте в делата на природата! Протестиращите имат право, но е толкова лесно да получиш пари за язовири от международни фондове.
Стражите на планетата минават покрай огромни полета, разделени на малки парцели с цел напояване. Губи се огромно количество вода, което отнася пестицидите към близката река – вече пълна с отпадъци. А това е непречистена вода, която жителите от селата използват за пиене.
Стражите на планетата предлагат няколко лесни начини за пречистване на водата, като използването на водната маруля. Тя не струва нищо. Необходимо е само да се оформят басейни за засаждане на семената. Растенията се хранят с органичните отпадъци и пречистват водата.

Марви Хамър – Леопарди и водни гущери

21 март 2015 в 20:00

Артзука – Подводна гледка

21 март 2015 в 20:30

Строго секретно: Водата

21 март 2015 в 21:00

strogo-secretno_vodata_1

Водата – независимо от вековете химия и физика, това наглед просто вещество продължава да бъде източник на научни изненади. Такива са теориите, които приписват на водата магически свойства. Псевдоучените наричат това ‘памет на водата’, твърдейки че водата може да съхранява информация. Много последователи на класическата физика, обаче, отхвърлят тази възможност.
До известна степен лечебният метод на хомеопатията се основава на това явление, както и потенциалните възможности на така наречената ‘жива’ вода.
Спорът за това дали ‘паметта на водата’ е измислица или едно от най-сензационните открития на всички времена се вихри от десетилетия – а търсенето на истината подлага на изпитание границите на нашето познание. Освен това, то води до революционни открития в Русия, Германия, Австрия, Япония и САЩ, които не се боят да подлагат на съмнение самите природни закони.
Докъде се простира истината в тези сензационни открития и откъде започва голямата заблуда?

Да си построиш наука – Можем ли да вървим по вода?

21 март 2015 в 22:00

e² Проект – Супер употреба

21 март 2015 в @ 22:30

Сурова наука – Слънце и море

21 март 2015 в 23:00

Марви Хамър – – Епизод 102

22 март 2015 в 17:00

Експресът на учените – водна връзка

22 март 2015 в 17:30

Всичко за децата – Завладяваща наука и макет с динозаври

22 март 2015 в 18:00

Не е толкова сложно! – Замърсяване на водите

22 март 2015 в 18:30

Имало едно време планета Земя – Водата в Сахел

22 март 2015 в 19:00

Да изобретяваме – Водна врата

22 март 2015 в 19:30

Всичко за децата – Сапунени мехури и сладкиш

22 март 2015 в 20:00

Имало едно време планета Земя – Вода за света

22 март 2015 в 20:30

Енергия 2050 – живот без петрол

22 март 2015 в 21:00

energia_2050_jivot-bez-petrol

Нашата енергийна система е на прага на кардинална промяна. Преди 50 години бяха положени основите на сегашното ни енергийно снабдяване и вече е време да се начертае пътя за следващите 50 години. До 2050 година ежегодната ни потребност от енергия ще се увеличи повече от два пъти, тъй като все по-голям брой хора използват все по-голямо количество гориво.
Докъм края на 19-ти век нашите енергийни потребности бяха задоволявани в голяма степен от слънцето, водата и биомасата. Те са и източникът на бъдещето. Огромните енергийни потребности изискват изключително ефикасни методи за производство на енергия. Учените работят денонощно за създаването на устойчиви технологии, които имат десет пъти по-малки енергийни изисквания и които, според техните очаквания, скоро ще заместят изкопаемите горива.
Документалният филм проследява някои от тези въодушевяващи проекти и изследва въпроси като възхода на Китай, увеличаването на броя на токовите прекъсвания и интелигентните енергийни мрежи на бъдещето, като в същото време предлага информативни и интересни описания на най-новите научни открития и иновации. Като цяло това е едно увлекателно изследване на един от най-големите проблеми на днешното време.

e² Проект – Адаптивната архитектура в Холандия

22 март 2015 в 22:00

Да си построиш наука – Можем ли да оцелеем под вода?

22 март 2015 в 22:30

da-si-postroish-nauka_da-oceleem-pod-vodata_2

Никакви кислородни бутилки, никакво излизане на повърхността за презареждане, никаква зависимост от доставки на повърхността – това е задачата в този епизод за Адам Харт Дейвис, който се опитва да конструира самостоятелна подводна Научна камера, за да разбере дали е възможно да се живее постоянно под водата, без връзка с повърхността. Камера „Аква“ е първата независима, самоподдържаща се подводна къща, създавана някога. Адам сравнява живота под водата с живота в една затворена екологична система – това е същата технология, която е необходима за дългосрочен пилотируем полет до Марс. Тя трябва да произвежда кислород, да отглежда храна, да добива прясна вода и други.
Най-напред екипът на Адам трябва да спусне базата във водата, което не е никак лесно поради свойството плавателност. Дори ако камерата се херметизира, силата, необходима за потапянето й, е огромна. Друг въпрос, на който екипът трябва да обърне внимание, е дали системата ще бъде отворена или затворена. Затворената система функционира като една подводница. Вътрешността й е напълно суха и въздухът в нея е с нормално налягане като това на повърхността, което поставя големи изисквания към здравината й, за да може да издържи на водното налягане. Отворената система прилича на потопяем звънец. Тя пропуска вода във вътрешността си, а въздухът в нея се компресира. Но, тъй като налягането на въздуха е същото, като водното налягане, не е необходимо тя да бъде толкова здрава.
Отворената система би трябвало да може да се построи по-лесно, въпреки че за целта на Адам ще му се наложи да вдиша малко компресиран въздух.

Сурова наука – Под вълните

22 март 2015 в 23:00

Advertisements

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s