DaVinci Learning през декември

Logo_Da_Vinci_RED[1]

Дойде време да ви представим акцентите на DaVinci Learning за декември благодарение на Юлия Трайкова!

Томас Хариот донася картофите от Колумбия в Англия
(3 декември 1586 година)

КАКВО, КАК, КЪДЕ – Фермерство

03 декември 2014 в 17:30

Разходки във времето – Във фермата

03 декември 2014 в 18:00

Razhodki-vuv-vremeto_Vuv-Fermata

Алекс тъкмо е решил да отгледа съставките, необходими за да си прави сам сос за спагети, когато Сам и Джен започват да му разказват колко тежки са били времената за първите фермери 8000 години преди новата ера.

Те е трябвало да познават основите на земеделието, да изобретяват земеделски сечива и да започнат да опитомяват животни за мляко, яйца и месо. Те дори са открили, че кравешките изпражнения са отлична тор за растенията. След това, Сам и Джен правят преглед на всички методи за напояване – от изпитания метод с кофа вода до изкопаването на канавки и отклоняването на вода от близките реки.

Земеделските методи се подобряват, но възможността за неуспешна реколта и настъпване на глад, като опустошителния глад за картофи, поразил Ирландия през 1841 година, остава. Милиони ирландци емигрират в Северна Америка, където ги чакат много нови предизвикателства, като разчистването на огромната пустош.

Международен ден на планината

Марви Хамър – планински и градски алпинизъм

11 декември 2014 в 20:00

Имало едно време… Пътешествениците – Към върховете

11 декември 2014 в 20:30

СУРОВА НАУКА – Планини

11 декември 2014 в 21:00

Surova-nauka_Planini

Това е Сурова наука на голяма височина. Базата се намира в изоставена минна мелница, високо в планините на Колорадо. Мелницата е разположена по склоновете на връх Кендал – един от най-високите върхове на Колорадо. Той доминира не само в околността, но и в живота на четирима учени-пионери – дързък, влюбен в дивата природа ботаник, който не се спира пред никакви прегради, всезнайко-химик с жестоко чувство за хумор, всестранно развит изобретател, физик и инженер, и геолог-изследовател, който никога не се предава.

Геолозите са прекарали десетилетия в измерване на планините, докато четиримата учени ще имат на разположение само три дни. Тяхното предизвикателство е да определят основните параметри на планините, при това – без помощта на хеликоптер.

Ботаникът и геологът ще трябва да измерят височината и теглото на връх Кендал. Тъй като им предстои работа в планината, където слънцето свети ярко, всезнайкото–химик и изобретателят–физик ще направят очила за наблюдение. Те са решили да изработят лещите им от пясък. В долината ботаникът и геологът обмислят тежката задача, която им предстои. Как може да се претегли цяла планина? Те започват със скицирането на върха и на врящата вода на върха на планината. Но, как врящата вода може да ни покаже височината на една планина?

ДИВАТА ПРИРОДА НА ИЗТОЧНА ЕВРОПА – Национален парк „Татри“ в Словакия

11 декември 2014 в 21:30

Divata-priroda-na-Izt-Evropa_Tatri

Когато мармотите покажат главите си изпод топящия се слой сняг по склоновете и долините на Високите Татри – една от най-малките планински вериги в света, това е знак за настъпването на пролетта. Горе-долу по същото време на годината женските кафяви мечки извеждат новородените си мечета извън зимната бърлога.

Южните планински пасища изобилстват от сочна храна – пиршество за дивите антилопи, докато орлите на националния парк, който е един от най-старите в Европа, основан още през 1949 година, трябва да се пазят от рисовете, слизащи да ловуват от планинските гори.

Документалният филм за защитената природна територия в северната част на Словашката република, обхващаща почти 740 м2, включително Западните Татри, най-голямата част от Високите Татри, както и Белянските Татри, показва животните и растенията от началото на пролетта да настъпването на зимата. Сред тях са такива видове като дивата антилопа и мармота, както и множество ендемични растения, развили се независимо от останалата част на региона, поради това че високоалпийските им местообиталища са ги държали в изолация от последната ледникова епоха до ден днешен. Видовете продължават да привличат голям брой ботаници и почитатели на растителния свят към този примамлив регион, предлагащ изобилие от поразителни гледки.

Метеоритният дъжд на Близнаците

Имало едно време… Пътешествениците – Към звездите

13 декември 2014 в 17:00

КАКВО, КАК, КЪДЕ – Звездите

13 декември 2014 в 17:30

Kakvo_Kak_Kade_Zvezdite.jpg

Ако можехме да изминем разстоянието до най-близката звезда, щяхме да разберем, че тя не е нищо повече от далечно слънце. Звездите са ярки, светещи, пламтящи огнени кълба. Те са се образували по същия начин, като Слънцето. В началото е бил Големият взрив. Преди повече от четири милиарда години експлодира една древна звезда. В този момент започват да се формират звездите и слънчевите системи. Ефектът от експлозията довежда до толкова голямо сгъстяване на облака от прах, че той става плътен и започва да се върти. Облакът продължава да се уплътнява и образува горещо ядро с огромни скали по краищата си. Горещото ядро се превръща в нашето Слънце, което е съставено от горещи газове, а скалите по краищата се превръщат в планетите от нашата Слънчева система.

Един от основните въпроси за астрономите е дали има живот в безкрайната необятност на Космоса. Когато търсим извънземен живот, най-напред трябва да изследваме собствената си Слънчева система. Защо животът да се е развил само на Земята? Защо да няма друга форма на живот на останалите седем планети, които обкръжават животворящото Слънце?

Разходки във времето – Изгубен сред звездите

13 декември 2014 в 18:00

НЕ Е ТОЛКОВА СЛОЖНО! – Комети

13 декември 2014 в 18:30

Космосът – Да видиш Вселената

13 декември 2014 в 22:00

Kosmosut_Da-vidish-vselenata

Космосът поставя големи въпроси относно Вселената: Как е бил създаден? Сами ли сме? Кой е най-далечният обект, който можем да видим? Има ли някъде друга земя? Кое е най-интересното място за изследване?
Във всяко предаване Адам Хартс-Дейвис подхваща една основна идея и се насочва там, където е най-вероятно да се намери отговор.
Адам се намира високо в пустинята Атакама в Чили при Огромния телескоп – най-големият в света. Разположено сред пуст и негостоприемен пейзаж, това място е революционизирало нашата представа за Космоса. Адам вижда как с помощта на новите технологии могат да се елиминират ефектите на атмосферата, за да се получат по-добри изображения, отколкото тези от Космоса, и се присъединява към астрономите, търсещи взривяващи се звезди на ръба на Вселената. Инженер-астрономът Маги Адерин открива как са направени удивителните изображения на космическия телескоп „Хъбъл“ – съчетавайки наука и изкуство. Докладите включват опити да се види първата светлина, излъчена някога във Вселената, точно след Големия взрив, и как са станали видими невидимите преди това обекти – благодарение на гравитацията.

СУРОВА НАУКА – Определяне големина на метеорит

13 декември 2014 в 23:00

НОВОГОДИШНА НОЩ

НЕ Е ТОЛКОВА СЛОЖНО! – Фойерверките: Какъв букет!

31 декември 2014 в 20:30

СУРОВА НАУКА – Науката на празнуването

31 декември 2014 в 21:00

Surova-nauka_Naukata-za-praznuvaneto

„Сурова наука“ се установява на остров Кариаку, близо до Гренада. В една изоставена фабрика за производство на вар петима храбри учени поставят природата и себе си на изпитание. Те не разполагат със специални инструменти или прибори, освен материалите от фабриката, своята изобретателност, въображение и знания.

Този път научното предизвикателство обещава да бъде забавно, тъй като учените трябва да произведат фойерверки с реални ракети. Освен това, те трябва да осигурят музикално озвучаване на празника, а изпълнението на музика без налични инструменти не е лесна работа. Така че, задачата е да се изработят инструменти, които да могат да произвеждат звуци, подходящи за празненство.

Основната съставка на фойерверките е барутът, който също трябва да се набави по някакъв начин. Както обикновено, екипът разполага с три дни, за да отговори на предизвикателството.

Супер наука – Фойерверки: Китай

31 декември 2014 в 21:30

Super-nauka_Foierverki_Kitai

Това е нощта на големите празненства и чествания по цял свят. Впечатляващите цветове и фантастичните експлозии имат за цел да предизвикат изумление. Но, зад ослепителната еуфория от цветове и звуци се крие една още по-удивителна 2000-годишна история на изследвания и разработки. Как са създадени фойерверките? Каква наука се крие зад тези ослепителни демонстрации? Как се е развивала технологията на фойерверките през вековете? Отговорите се намират в Китай – родината на фойерверките.

Фойерверките присъстват в китайската култура от векове. Те се използват при всякакви специални поводи – от рождени дни, сватби и погребения до официални церемонии и новогодишни празненства. Китайската дума за фойерверки буквално означава “огнено цвете” – подходящо описание за огнените божури и звездните изригвания, които осветяват небето. Древните китайци са изобретили фойерверките като естествено продължение на друго китайско изобретение – барута.

НА ФОКУС: КОЛЕЛАТА

06 и 07 декември 2014 в 18:00 и по-късно

Да изобретяваме – Кола-куфар

06 декември 2014 в 19:00

Имало едно време…Откривателите – Форд и изобретяването на автомобила

06 декември 2014 в 19:30

Въпроси от науката – Колко високо скачам? Колко бързо тичам?

06 декември 2014 в 20:00

Да изобретяваме – Футболно колело

06 декември 2014 в 20:30

eІ Енергия – Проправяне на пътя

06 декември 2014 в 21:00

e2-energia_propraviane-na-putia

Когато Хенри Форд обявява, че ще произведе кола за масовото население, дори той не си дава сметка за размера на това масово население. Нито за това какви ще бъдат количествата на асфалта, задръстванията и въглеродния двуокис, породени от неговата идея. Той би бил ужасен от неефикасността на такова бъдеще. През 1908 година неговият Модел-Т (Model-T) изминава 25 мили с един галон. Сто години по-късно, за средната кола тази цифра е 21.

Към наличния брой коли скоро ще се присъединят стотици милиони коли от развиващите се страни. Индийската „Тата Мотърс“ (Tata Motors) пусна на пазара кола за 2 500 долара, оглавявайки тенденцията за надпревара за спечелване на масите сред останалите автомобилни компании. Голяма част от тези коли са без контрол на емисиите. Те ще доведат до непредсказуемо увеличение на и без това несигурната доставка на петрол.

В Америка транспортът консумира почти 70 процента от цялото използвано количество петрол. Може ли ефикасното проектиране на леки коли да предложи решение за щетите на околната среда, причинени от нашите любими коли? „Дженеръл мотърс“ (General Motors) представя “Волт“ (Volt) – суперхибридно превозно средство, и захранваната с горивни клетки „Секуел“ (Sequel), докато „Файбърфордж“ (Fiberforge) се гордее с последните си постижения в производството на свръх леки материали за автомобилостроенето.

ДА СИ ПОСТРОИШ НАУКА – Човешка сила

06 декември 2014 в 21:30

Da-si-postroish-nauka_Choveshka-sila

Основният въпрос в този епизод е колко бързо можем да се придвижим със собствени сили. Предизвикателството е да се използва технология за преобразуване на всеки остатък от телесна енергия в скорост. Колко бързо можем да се придвижим с надеждното старо планинско колело? Да предположим, че разполагаме с машина, която би могла, например, да поеме енергията, произведена от половинчасово умерено колоездене, да я съхрани, и след това да я отдаде като добавка при преминаването ни през измервателното устройство. Тогава, със сигурност, бихме могли да се движим по-бързо?

Докато екипът на „Да си построиш наука“ усъвършенства велосипеда с маховик и изследва употребата на газирани бутилки за съхранение на енергията, нашето внимание се насочва към самия велосипед. Може ли да се изобрети по-бърз велосипед? С аеродинамичен велосипед се печели около 50 процента повече скорост, само като се намали въздушното съпротивление – поне на теория. Въпреки това, сме по-склонни да възлагаме надежди на запазването на собствената ни енергия. Превозното средство за максимална скорост трябва да бъде снабдено с газирана бутилка, която да му осигури реактивно задвижване.

eІ: Транспорт – Лондон: Цената на трафика

06 декември 2014 в 22:00

e2_Transport_London_trafik

Основаваща се на икономическия принцип за управление на търсенето, такса „задръстване“ в Лондон е в разрез с идеята на 20-ти век, че градовете трябва да се проектират около колите, налагайки на шофьорите да заплащат за ползването на обществените пътища и паркинги. Благодарение на далновидните общински ръководители, като бившият заместник-кмет Ники Геврън, този план става основата на масов натиск за превръщане на Лондон в лесен за пътуване с кола и удобен за пешеходците мегаполис точно навреме за Олимпийските игри през 2012 година.
Градът е създал „Транспорт за Лондон“, за да обедини всички видове превоз – пеш, с велосипед или по реката – в един централен орган с обща визия за транспорта. Ефикасният превоз насърчава хората да посещават града. Освен това, достъпът до парковете и обществените площади ги кара да искат да живеят там. Свалянето на металните прегради по натоварената „Кенсингтън хай стрийт“, отделящи пешеходците от уличното движение, на практика води до намаляване на задръстванията и катастрофите.

КАКВО ДЪЛЖИМ НА ИНДУСТРИАЛНАТА РЕВОЛЮЦИЯ – Начини на придвижване

06 декември 2014 в 22:30

Kakvo-duljim-Ind-Revolutia_Pridvijvane

Силата на парата се използва от години в гигантски индустриални машини. Те работят, използвайки пара с ниско налягане. Младият инженер от Корнуол Ричард Тревитик започва работа над машина, използваща новата мощна технология, която мнозина считат за твърде опасна. С помощта на малък, но извънредно здрав бойлер, парата може да се съхранява при високо налягане. Ако бойлерът не гръмне, при освобождаването на парата възниква огромно количество енергия. През 1801 година Тревитик пуска нещо, невиждано по пътищата дотогава. Той го нарича ‘пухтящият дявол’. Но, на хоризонта се задава нещастие.

Независимо от обезопасяващите приспособления ‘пухтящият дявол’ гръмва. Годината е 1801 и пътищата все още не са годни да пренасят съоръжението на Тревитик, което е много по-тежко от всичко друго по пътя. Обезкуражен от неуспеха, той се завръща в мината, за да направи там следващото си революционно откритие, което се е намирало буквално под носа му цял живот – железопътните линии.

и

Да изобретяваме – Ховърколело

07 декември 2014 в 19:00

Разходки във времето – Колела

07 декември 2014 в 19:30

Razhodki-vuv-vremeto_Kolela

Колелото не е изобретено само от един човек, а от няколко души, преследващи обща цел. Отначало, за изобретател на колелото се е смятал Леонардо Да Винчи, заради предполагаема негова скица, начертана през 1493 година. Но, скицата се оказва фалшива и днес повечето учени отдават почит на немския барон Карл фон Драйс. Неговото изобретение се нарича “хоби кон.” То е било без педали и в далечната 1818 година е било истински хит.

Педалите се появяват едва през 60-те години на 19-ти век, когато френското дуо – баща и син Пиер и Ернест Мишо, изобретяват Велосипеда – или “бързи крака.” Направен от плътен метал, тежичкият велосипед е наричан още “центрофуга за костите” – по очевидни причини.

Но, истинските създатели на велосипеда във вида, в който го познаваме днес, са английското семейство Старли. През 19ти век те създават велосипед, направен от тръби, вместо от плътна стомана; с лесновъртящи се дръжки и верижно задвижване. Велосипедът е снабден с пълни с въздух или пневматични гуми, в резултат от случаен инцидент на каучуковия гуру Чарлс Гудиър (Charles Goodyear) в далечната 1839 година. Така се създава новият, с повишена безопасност велосипед. И всичко от този момент нататък е само усъвършенстване на старата идея.

Удивителни създания – Сова, която се вози на колело

07 декември 2014 в 20:00

Сръчни пръсти – Освежете своето колело

07 декември 2014 в 20:15

Въпроси от науката – Кой може да кара най-откачените колела?

07 декември 2014 в 20:30

Vaprosi-ot-naukata_Nai-otkachenite-kolela

Пола и Андрю си отправят взаимно предизвикателство да открият най-чудатите превозни средства на колела. Дву-, три- или четириколесни, те са готови за лудешки надбягвания.

Кола – мотор – или реактивен изтребител? Това е „Карвър Уан“ (Carver One) – най-жестокото превозно средство. Това е кола с ниско тегло, която влиза и излиза с лекота от зони с натоварен трафик. Но, внимавайте, когато вземате завои, защото цялото превозно средство се накланя автоматично, следвайки завоя – до 45 градуса.

Велосипедите са навсякъде в „Гората на велосипедите“ (Bicycle Forest). Един революционер в проектирането на велосипеди е съчетал най-невероятните предмети и ги е запоил към две, а понякога – и повече колела. Какво ще кажете за велосипед – бягаща пътека или бягащ диван? Мощта на педалите никога не е имала по-щури измерения!

Знаете ли, че състезателните коли са проектирани така, че да могат да завиват само наляво, следвайки пистата? Но, когато състезанието достигне максимална скорост, какво ги удържа на завоите? Андрю довежда на състезанията сър Исак Нютон за урок по физика на пистите.

Как се създава – Супер кола

07 декември 2014 в 21:00

Kak-se-suzdava-super-kola

С безпрецедентен поглед зад кулисите към хората и организациите, стоящи зад тези явления, програмата представя висококвалифицираните инженери, построили някои от най-сложните машини в сърцето на английската промишленост. Програмата използва компютърна графика, за да разбие тези сложни продукти на съставните им части, преди да обедини отново детайлите, за да покаже как функционира всеки от тях.

С невероятния си достъп до една от най-секретните компании в страната този епизод показва как в момента състезателният екип за Формула 1 на Макларън конструира кола, използваща елементи на фирмената технология F1. През лятото на 2011 година Макларън пуска модела MP4-12C. Тази близо 90-тонна суперкола е една от най-съвременните и ефектни машини, конструирани някога. Тя е върхът на английското проектиране и английската точност. Предаването показва завода на Макларън отвътре, среща се с екипа от инженери и описва от самото начало процеса на проектиране, тестване и изграждане на тази суперкола, включително нейната уникална ‘моноклетъчна’ технология с карбонови нишки и нейния двигател – първият, който компанията някога е създала.

eІ: Транспорт – Париж: Вело либерте

07 декември 2014 в 22:00

e2_Transport_Paris_Velo-Liberte

Париж е град, известен със своята култура, романтика, и във все по-голяма степен – със своето замърсяване, едно от най-големите в Европейския съюз. С над 3-те си милиона коли, пълзящи ежедневно по улиците, Париж е предприел радикален план за намаляване на трафика с 40 процента до 2020 година. Да се помогне на хората да използват по-малко колите си – това е концепцията на „Велиб“ (Vйlib) – най-голямата и най-успешна програма за колективно използване на велосипеди в света в наши дни.

При цени на горивото, клонящи към 2 евро за литър, част от привлекателността на „Велиб“ (Vйlib) се крие в нейната достъпност. Абонаментът струва 1 евро на ден или 29 евро годишно. Абонатите могат да използват системата винаги, когато пожелаят, без допълнително заплащане – ако пътуването е достатъчно бързо. В центъра на Париж има 20 000 велосипеда, които сноват между 1 400 станции, така че кандидатите винаги имат терминал на „Велиб“ (Vйlib) на не повече от 300 метра разстояние.

Амбициозната публично-частна велосипедна инициатива „Велиб“ (Vйlib) на Париж насърчава жителите да загърбят колите за сметка на велосипедите и обществения транспорт. В хода на процеса програмата насърчава уникална попкултура, със свой собствен език, шеги и крилати фрази. Ако подражанието е най-искрената форма на комплимент, бившият кмет на Париж Бертран Деланое несъмнено е спечелил сърцата: неговият успех е вдъхновил градове като Рим, Сан Франциско и Лондон да започнат да възприемат подобни програми на своята територия.

ВАЖНИ ОТКРИТИЯ В НАУКАТА И ТЕХНИКАТА – Карл Бенц, Готлиб Даймлер и автомобилът

07 декември 2014 в 22:30

ВАЖНИ ОТКРИТИЯ В НАУКАТА И ТЕХНИКАТА – Рудолф Дизел и дизеловият двигател

07 декември 2014 в 22:45

Advertisements

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s