Дидие Щосел: Целта е догодина новините ни да са най-гледани

Nova TV logo

Главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп Дидие Щосел даде интервю за вестник „Преса“. В него той говори за предстоящия „ВИП Брадър“, причината за преместването на „Часът на Милен Цветков“, концепцията за публицистиката да се реализира като вътрешни продукции, рейтинг данни от агенцията „Ниелсен“ и вероятността мачовете от „А група“ да се излъчват по Нова ТВ. Той също постави като цел „Новините на Нова ТВ“ да станат най-гледани догодина. Отдолу можете да прочетете цялото интервю:

Роден е във Франция, където живее 20 години. След това 20 години живее в Лондон, където достига позицията главен изпълнителен директор на „Инвестиционно банкиране“ в банка ХСБЦ. Идва у нас през 2005, когато купува музикалната телевизия ММ. През 2006 придобива каналите „Диема“, а след година негов партньор става скандинавската медийна група МТГ.

През 2008 Щосел и МТГ придобиват Нова ТВ. През 2009 французинът става зам.-председател на борда на директорите, а от 1 септември 2012 е главен изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“. В нея са Нова ТВ, Нова Спорт, Диема, Диема Фемили и множество уеб сайтове и платформи.

-Г-н. Щосел, на 15 септември започва „ВИП Брадър“. Сезонът е посветен на 70-годишнината от идването на комунизма в България. На вас като чужденец кое лице от онова време ще ви е интересно да видите в Къщата?
– Ще бъде много интересно, защото в един и същи ден ще започнат „ВИП Брадър” и „Сървайвър”. Като се има предвид, че нашият формат е на живо, а на БТВ е на запис, имаме по-добра изходна позиция.

За мен като чужденец тоталитаризмът е интересен период от българската история. Дори не мога да си представя какво е да нямаш свобода на словото, да не пътуваш. Това е напълно непознато за един чужденец. Видях кастинга, който продуцентите от „Олд Скуул“ са подготвили – в него присъстват много любопитни фигури както от времето на социализма, така и личности, които са актуални в момента. За мен този кастинг е най-добрият за последните три години.

– Нова ТВ премести „Часът на Милен Цветков“ непосредствено преди полунощ и така разчисти следобедния пояс. Защо?
– Това е един вид тест. Дадохме си сметка, че да се говори за политика между 16:30 и 17:00 часа, не работи много добре. Потърсихме добри практики и видяхме, че в Гърция политическите токшоута след полунощ са много успешни. Обсъдихме с Милен идеята за новата концепция за късно политическо токшоу и той я прие с ентусиазъм. Даваме си сметка, че ще е трудно, защото зрителите не са свикнали да гледат политика в такъв час. Все пак решихме да експериментираме и ще дадем на Милен достатъчно време.

– Кой ще заеме мястото на Кеворкян в неделя следобед?
– Никой не може да заеме мястото на Кеворк. Интересно е, защото с него развих много добри лични взаимоотношения, въпреки че той не е от хората, които виждам всеки ден в телевизията, както е с Ани Цолова, Ани Салич или Николай Дойнов. Благодарение на дъщеря му, която превежда на нашите срещи, имахме многократни и изключително дълги разговори, някои от които са били дори по 3-4 часа. Намирам го за изключително интересен и ерудиран човек.

За мен „Всяка неделя” е част от българската история. Ако при създаването му е имало формати и лицензи в България, сигурен съм, че това щеше да е най-успешният български формат. От него тръгват много идеи и рубрики, които в момента виждаме в други предавания. Както и самият Кеворкян казва, в момента има 12, 13 или 14 негови клонинга. В такава среда се губиш, дори да си най-добрият. След като договорът му изтече, имахме дълъг разговор и аз му казах: „Не е необходимо да бъдеш един измежду 13. Нека през есента помислим как да използваме силата ти.“ Той вече спомена в интервю за „24 часа”, че сме обсъждали как в бъдеще може евентуално да се вглежда в някоя известна фигура от съвременната българска история. Да я анализира, както само той може, да я представи, да я сблъска със съвременността. Това засега е само идея, но е посоката, в която мислим.

– Има ли тенденция Нова ТВ да вади външните продуценти от публицистичните си предавания?
– Преосмислихме концепцията за публицистиката ни – искаме в бъдеще тя да се реализира като вътрешни продукции, а не като външни. Ако погледнете програмата ни от миналия сезон, ще видите, че почти всички публицистични предавания през уикенда бяха дело на външни продуценти. Това има предимства и недостатъци. Искаме да създаваме публицистични предавания, които да принадлежат на Нова. Разбира се, ще има и изключения, но в бъдеще по-голямата част от публицистиката ще се създава от екипи на телевизията. Никой не би искал да инвестира време и средства в едно предаване и след време някой друг да му го вземе.

– В тази връзка какво е решението за Люба Кулезич и „На светло“, което също е външна продукция?
– В момента разговаряме с Люба и я запознаваме с новата ни концепция. Вярвам, че ще намерим решение, за което, разбира се, вие ще бъдете информирани.

– Какви други промени да очакваме?
– През октомври планираме да стартираме в праймтайма чисто нов световен формат, който се казва „Kitchen nightmares“. Останалите акценти в програмата са, както вече знаете, „ВИП Брадър”, „Х фактор”. След „ВИП Брадър” ще има отново и коментарното студио „Голямата уста”. Ще предложим на зрителите и нови епизоди от „Съдби на кръстопът”. Аз лично харесвам това предаване, защото разказва реални човешки истории, в които всеки може да намери нещо за себе си като поука. През уикенда ще предложим още хитови холивудски продукции и български романтични филми.

– В интервю за „Преса“ преди година споделихте сериозни планове за „Новините на Нова ТВ“. Преди дни обаче БТВ обяви, че за втори пореден месец „БТВ Новините“ бележат ръст за ваша сметка. Доволен ли сте от развитието на „Новините на Нова ТВ“?
– Да, изключително много. Това, за което вие говорите, са данни на ГАРБ. Днес ние гледаме основно данните на агенция „Ниелсен”. Мисля, че няма нужда да обяснявам какво е „Ниелсен” – присъствие в 30 страни и дял около 40 на сто от пийпълметричния пазар в света. Данните на „Ниелсен” показват, че през януари във възрастовата група 18-49 години новините на БТВ в 19:00 имат около 34,5 на сто от аудиторията, а на Нова ТВ – 23,6 на сто. През юли БТВ в 19:00 има 28,5, а Нова ТВ – 24,5. Тоест, разликата от 11 на сто вече е само четири пункта. Знам, че заличаването на предимството на БТВ в новините ще отнеме още време, но спад от 11 пункта до 4 за само седем месеца не е лошо, нали? Ани Салич и Ники Дойнов вършат отлична работа, както и Христо Калоферов и Даниела Тренчева. Моята цел е да имаме по-добри резултати от новините на БТВ през първата четвърт на 2015 година.

– Поне през следващите две години футболното първенство на България ще се излъчва в програмите на „Нова Броудкастинг Груп“. Имате ли специални планове за отразяването му?
– Доскоро обмислях включване на мач в програмата на Нова ТВ в неделя. В момента срещите се излъчват само по Диема и по Нова Спорт, защото е лято, а мачовете се играят в часове като 19:00 и 20:00 часа, които по Нова ТВ са запазени за друго. През есента положението ще се промени и мачовете ще започват в 16:00 или 17:00 часа, което ги прави подходящи и за Нова ТВ. Междувременно научихме, че БТВ ще местят „120 минути” на Светослав Иванов в неделя. Ние обмисляме преместването на Сашо Диков в неделя, защото той прави много добри резултати срещу „120 минути”. Ако всичко това се случи по този начин, то мачът от българския шампионат по Нова ТВ ще е в събота.

– По-лесно ли ще е за Нова ТВ и за БТВ, че след затварянето на Корпоративна търговска банка ТВ7 очевидно отпада от битката на големите телевизии?
– Казвал съм го и преди. Във всяка източноевропейска държава с конкурентен телевизионен пазар има по две големи частни телевизии. Така е в Чехия, Словакия, Унгария, Румъния. В България от 2008 има опити да се направи и трета голяма телевизия. Първо беше PRO.BG, а след това и ТВ7. За двете телевизии безуспешно и срещу пазарната логика се инвестираха страшно много средства. Сега отново сме в ситуация, в която има само две телевизии, които се стремят към първото място. Като цяло това е положителна новина за пазара. Първо, разходите ще се нормализират, защото когато три телевизии се стремяха да станат №1, цените излязоха извън контрол. Рекламодателите отново ще знаят, че има две телевизии, с които да преговарят.

И най-важното, медиите отново ще са медии. Експериментът с ТВ7 беше по-скоро политически и икономически, опитваха се да контролират ситуацията чрез пийпълметрия и рекламни агенции. Сега на пазара отново имаме две медии, които не искат никакви бонуси извън него.

Що се отнася до КТБ, аз съм банкер по професия и мога да кажа, че познавам този пазар по-добре от телевизионния. Ако аз бях гуверньорът на БНБ, щях да се запитам, преди да се стигне до тази ситуация, как една банка расте с по 20-30 на сто на година, при положение че всички други го правят с най-много 1-2 процента.

За мен хората с влогове до 100,000 евро трябва да получат възможно най-скоро поне част от парите си. Знам, че във Фонда за гарантиране на влоговете има само два милиарда, което не би покрило всички депозити. Властите обаче не трябва да забравят, че за много хора тези 100,000 евро са всички пари, които те имат и са спестили.

Хората с влогове над 100,000 евро ще се наложи да поемат рисковете на пазара. Няма как да очакваш лихва от 8-10 процента и в това да няма риск. Надявам се в следващите 2-3 месеца нещата да се оправят. От информацията става ясно, че в КТБ са затворени около пет милиарда лева, което е около 7 процента от брутния вътрешен продукт на страната. Това е твърде много.

– Казват, че рекламният пазар е огледало за икономиката на държавата. Според вас как се развива България?
– Рекламният пазар е стабилен, което означава, че икономиката не върви надолу, макар и да не се развива с бързи темпове. Моето мнение е, че в момента България е на кръстопът. През последните години не се направиха големи структурни реформи – в енергетика, здравеопазване, образование. Мисля, че е време те да бъдат направени. Партиите трябва да намерят пътя и начините да ги направят. Това никъде не е лесно. Ако погледнете Франция, там двама премиери се разделиха с постовете си, защото се опитаха да правят реформи, но засегнаха много интереси и настроиха хора срещу себе си. Въпреки това, ако не правиш нищо, не можеш да очакваш по-добър живот. За мен следващите три до пет години ще са изключително важни за българските политици, които трябва да реформират държавата. Имам близнаци, те живеят в България и за мен е важно какво ще се случи с тази държава.

Advertisements

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s