Рейтинг битка bTV – Нова ТВ заради Революция Z

kolaj-btv-va-nova

През последните дни се заформи поредната рейтинг битка между bTV и Нова ТВ заради рейтинг данни на GARB, този път заради тийн сериала „Революция Z“, който се измести вече в ефира на филмовия канал bTV Cinema. От bTV се похвалиха, че гледаемостта на сериала по нишовия канал на 7 юли за таргет група 18-34 years (urban) в диапазона 23:33-24:34 часа е 35,7% срещу само 10,8% за Нова ТВ по това време, или с 231% повече зрители по данни на ГАРБ. В групата 18-34 years (all) дялът е бил 21,4% за bTV Cinema срещу 8,3% за Нова ТВ. По-долу може да видите таблиците, разпространени от bTV Media Group.

2110192584

2110192585

Малко по-късно пък от Нова ТВ излязоха с доста критичен коментар относно разпространените данни от конкурента си. Напомняме, че от есента на миналата година от медията зарязаха до тогава основната пийпълметрична агенция ГАРБ и преминаха на алтернативата Mediareaserch с мотива, че панела на GARB е стар и неефективен, и че не представя актуални и достоверни данни. От тогава до сега двете телевизии – bTV и Нова ТВ се позовават на две коренно различни пийпълметрични агенции, което често води до голямо разминаване на данните и съответно до момент, в който и двете телевизии са най-гледани според своите данни. По-долу може да видите и пълната позиция на Нова Броудкасинг Груп:

Nova TV image

Във връзка с разпространената вчера информация към медиите от страна на bTV Media Group, Нова Броудкастинг Груп излиза със следния коментар: Използваните данни за аудиторията на повторението на сериал, излъчен в часовия интервал 22:33-00:34 на 7 юли от 23:33 ч. по bTV Cinema, са на база част от телевизионната аудитория, с дефиниция „ТГ: Големи градове 18/34”, което представлява около 8% от населението на страната. В пийпълметричния панел на GARB, от който са взети въпросните данни, тази група се представлява от пропорционален брой участници, който наброява около 170 души (те формират 100% от групата). Отчетеният среден рейтинг за сериала в тази целева група е 4.2%, като зад този процент реално стои зрителското поведение на точно 4 човека от панела на GARB. При подобна извадка всеки може да направи сметка за размера на статистическата грешка и тежестта на изложените твърдения.

При нормални условия рейтинг от 4.2% би означавал, че имаме поне 7 души от панела, които са гледали (поне за кратко). Тук обаче има общо 4 (като един от тях е гледал само 1 минута от сериала), което означава, че при притеглянето на данните гледането на всеки от тях е зачетено като гледане не на един, а на няколко члена на панела. Това поставя още един съществен въпрос, а именно за качеството на извадката и достоверността на данните от посочената пийпълметрична агенция. В Нова Броудкастинг Груп вярваме, че конкуренцията води до положително развитие на участниците в телевизионния пазар, което е от полза за всички зрители. За да се избегнат обаче всякакви съмнения за тенденциозно и манипулативно цитиране на данни, ние, като най-голямата медийна група в България, бихме искали да призовем за спазване на утвърдените правила и норми при използване на пийпълметрична информация.

Advertisements