Вики Политова: Ще правим формат с концепция напълно неочаквана и изненадваща за зрителите

viki-politova

Бившият Генерален директор на bTV Media Group Вики Политова, която от няколко месеца е част от екипа на конкурентната Нова Броудкастинг Груп даде интервю за вестник „24 часа“. В него тя говори за раздялата си с bTV, за рейтингите, за текущата ситуация на медийния пазар в България и за това на какво ще заложи освен X Factor тази есен Нова ТВ. По думите и, това ще е добре познат формат с напълно обновена и изненадваща за зрителите концепция. Според различни слухове в интерент пространството това най-вероятно ще бъде различен по тип сезон на „Big Brother“ от тези, които сме видели през предишните години. Напомняме, че през последните 2 години от Нова ТВ реализираха последователно сезони на „VIP Brother“ и „Big Brother All Stars“. Единственият друг по-нестандартен сезон на шоуто бе направен през 2009 – „Big Brother Фемили“. По-долу може да видите и пълното интервю на Вики Политова за вестник „24 часа“:

– Как се чувствате в Нова ТВ, г-жо Политова? Сега сте главен оперативен директор, кой ви покани в Нова ТВ?

– Няколко месеца след раздялата ми с БТВ и малко след като бяха публикувани финансовите резултати на БТВ за 2013 г., получих покана от Дидие Щосел (изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг Груп“ – б.а.), който от свое име и от името на МТГ („Модерн Таймс Груп“ – компанията собственик на Нова ТВ – б.а.) изрази желание да работим заедно.

Непосредствено след това разговарях и с Юрген Мадсън, изпълнителния директор на МТГ. Изключително много ми допадна стратегията и визията на компанията, модерното мислене, атмосферата и всичко останало, което една амбициозна, развиваща се компания носи като заряд. Говорихме дълго за пазара и за тенденциите в медиите.

Съвпаднаха ни вижданията за бъдещето в медиите. Имаше и огромно взаимно уважение. Признание от конкурент понякога струва повече от това да бъдеш оценен в своята компания. И тъй като новото ръководство в СМЕ (компанията собственик на bTV – б.а.), което застъпи в края на 2013 г., не ме познаваше, за разлика от прекия ми конкурент, който всекидневно в годините е анализирал моята работа, се оказа, че получих повече признание отвън, отколкото вътре в компанията.

– Какво е усещането да слезете от много висок пост на по-нисък? Вие бяхте генерален директор на „БТВ Медия Груп“ – един от най-влиятелните постове в телевизионната йерархия у нас.

– Като генерален директор на БТВ през последните 3 години съм имала по-малко правомощия и повече ограничения в работата си в сравнение с времето, когато бях главен оперативен директор в периода на „Нюз Корпорейшън“. Титлата няма никакво значение. Има значение единствено дали имаш екип от съмишленици до теб и над теб и дали всички гледате в една посока. Ето пример, през 2006 г. в БТВ взехме решение да продуцираме „Сървайвър“ само за няколко часа тук, в офиса в София, и за по-малко от месец след това изпратихме огромен екип на 15 000 км. от България и стартирахме снимки. Имахме темпо, ясни отговорности и голяма свобода при взимането на решения. А като генерален директор на БТВ водех дискусии дори за дължината на предаванията и времето им на излъчване, а други оперативни теми бяха предмет на многобройни съгласувания и дълги разговори с чужбина, с поредица от одобрения в сложна, матрична структура.

– Каква е амбицията ви на новото работно място – да надминете по рейтинг БТВ или сърце не ви дава?

– Аз не съм дошла в Нова ТВ, за да бия по рейтинг БТВ. Има слотове, в които това вече е факт. Истинското предизвикателство за мен е да съм част от иновирането на пазара. В тласкането му към нови тенденции. Аз се присъединявам към играч на пазара, който има амбицията да се развива и в дигиталния свят, там, където е бъдещето. Този играч възнамерява да върви в крак със световните тенденции в медиите, като изгражда уникално портфолио на пазара, за да предостави съчетание от медийни продукти, каквото няма еквивалент и реплика в България. Амбицията на МТГ да навлязат в новите дигитални медии в България, за да развиват крос медийно присъствие в търсене на възможност да се задоволи най-модерният рефлекс на гледане на видеосъдържание в различно време, на различни платформи, ме накара да си мисля, че това е новаторска крачка и новото предизвикателство на нашия пазар. В момента единствено „Нова Броудкастинг Груп“ е в състояние да направи истински пълноценна синергия между новите дигитални медии с традиционните, каквато не е правена в България до момента.

Това е важна стъпка, която да задоволи максимално и пълноценно променящите се поведенчески навици на цялата аудитория. А това ще е ново, модерно предложение и за рекламодателите. Мотивирана съм да участвам именно в такова предизвикателство, а не да експериментирам с това какво ще се получи, ако махнем новините, за да удължим още турските сериали.

– Защо си тръгнахте от БТВ? Когато една телевизия или предприятие постига изключително високи резултати като приходи, няма логика да се маха ръководството.

– Резултатите на БТВ бяха наистина високи. БТВ беше отличникът в групата на СМЕ през изминалата година. Резултатите са още по-впечатляващи, ако се има предвид трудната 2013 година в неравна битка с кабелните оператори, която беше стратегическа в дългосрочен план за БТВ, но в краткосрочен план бе истинско предизвикателство.

Отделно, последните 3 години след сливането на БТВ с „ПРО.БГ“ бяха особено трудни. След затварянето на „ПРО.БГ“ приходите на БТВ трябваше да посрещнат наследство от огромни и дългосрочни разходи на „ПРО.БГ“, включително и натрупан програмен инвентар за години напред. Всичко това трябваше да се управлява и преструктурира, преминавайки само през една ефирна телевизия. Управлението на такава огромна структура с множество препятствия в резултат на сливането и сложна интеграция, които ограничаваха гъвкавостта ни, беше изключително тежка задача. Същевременно трябваше да се гарантира развитие и ръст на компанията при нови собственици, нови правила и при изцяло подменена корпоративна култура. Много пъти съм искала да се откажа тогава, но бях отговорна към екипа, който тогава, повече от всеки друг път, имаше нужда от моята подкрепа. Освен резултатите, сигурна съм, че едва ли има по-добре организран работен процес от този, който оставих в БТВ.

А в отговор на въпроса защо тогава не съм в БТВ – мога да кажа, че борбата да отстояваш своята позиция, тази, в която истински вярваш, изисква да се противопоставяш на по-силните от теб, изисква понякога и жертви.

– Вярно ли е, че са поискали от вас да преместите късните новини в 23:30 часа и вашето противопоставяне е довело до отстраняването ви?

– Мисля, че няма нужда да навлизам в подробности. Това е само една от точките, за които имахме различно виждане с новото ръководство на СМЕ. Тези, които вече не сме в БТВ, отстоявахме да не падат новини и да не се намалява публицистиката в името на повече турски сериали. А като се има предвид, че точно по това време миналата година Нова ТВ правеше солидни заявки в областта на новините и публицистиката, за мен подобна абдикация беше недопустима. И да, сърце не ми даде именно аз да пречупя гръбнака на БТВ.

Когато си участвал в създаването на продукт и в продължение на 14 години си го отглеждал при различни собственици и множество различни ръководства, не можеш с лека ръка да се примириш с определени обстоятелства само и само да оцелееш в личен план. Наистина не искам да говоря за проблемите най-вече заради БТВ, която беше моят живот през последните 14 години.

– Има-няма през 2 години у нас се поражда скандал, свързан с ТВ рейтингите. Сега отново на пазара има две агенции, които мерят гледаемостта – ГАРБ и „Медиярисърч“. Защо?

– Наблюдаваме втори случай, при който втора измервателна система навлиза на пазара в опит да измести статуквото. Предишният опит беше по времето, когато Павел Станчев (сега шеф на БТВ – б.а.) беше в Нова ТВ и се опита да наложи ГФК на пазара.

Тогава обаче ГФК показа изключително близки данни до тези на ТВ План/ТНС, което на практика препотвърди доверието в първата система и съответно ГФК не успя да се наложи като алтернатива. Всички се успокоиха и нямаше смисъл от промяна.

Когато се появи „Медиярисърч“, ние всички разчитахме, че историята ще се повтори и както в предходния случай тя ще препотвърди наличните данни, този път тези на ГАРБ. В този смисъл всички на пазара смятахме, че Нова ТВ прави пореден от историческа гледна точка, дори ненужен опит да търси промяна в статуквото.

Когато обаче от тази година панелът на „Медиярисърч“ е вече напълно изграден и се стартира отчитането на национално представителни данни, се оказва, че имаме съвършено различна ситуация. Резултатите на двете системи драстично се разминават.
И тъй като панелът на „Медиярисърч“ е по-голям, по-нов, следователно и по-актуален, това още по-остро поставя въпроса за панела на ГАРБ. Доколко е актуален към днешна дата и как е слят преди години, тъй като той, за разлика от всеки друг панел, не е изграден по обичаен начин, а е продукт на сливане на два отделни панела.

– Какви са вашите впечатления от ГАРБ? И вие, докато бяхте в БТВ, а и сега телевизията продължава да разчита на нея. Някои медии обаче поставиха под съмнение достоверността на рейтингите, след като се чу, че банкерът Цветан Василев има дял в агенцията. Верни ли са рейтингите на БТВ, или са надценявани?

– Отскоро се заговори дори публично на тема собствеността на ГАРБ. Аз нямам конкретна информация, но подобни приказки не помагат да се увеличи доверието в системата. Докато бях в БТВ, с моя екип бяхме едни от най-големите инициатори за провеждане на одит, тъй като бяхме недоволни и редовно се възмущавахме от нестабилността на данните на ГАРБ, а често намирахме нелогични данни. Обикновено получавахме закъснели и неясни отговори от доставчика, което ни караше за пръв път да сме неуверени в нашите програмни решения и затрудняваше работата ни. Не беше никак лесна последната година, само това мога да кажа.

– Знаете ли чия собственост е ГАРБ?

– Аз не знам, но мисля, че това е част от проблема. Повечето участници биха искали да има прозрачност, която в случая липсва.

– Нова ТВ обяви, че от 1 октомври ще работи с „Медиярисърч“. Според вас правилно ли е това решение?

– Това решение е взето от МТГ, преди аз да се присъединя към компанията. Както сами съобщиха, МТГ искат да работят с международен, независим, високотехнологичен доставчик на данни. „Медиярисърч“ се използва от собствениците на БТВ и Нова ТВ в Чехия. Това улеснява проверката на българското подразделение чрез компанията майка в Чехия и двете големи телевизии в България би следвало по-бързо и лесно да се доверят на доставчик, който познават и ползват дълги години на огромен пазар, какъвто е чешкият.

Аз съм един от най-големите привърженици на това да има само една система на пазара. За съжаление, одитът, на който всички разчитахме и се уповавахме да ни успокои, се оказва, че в най-основната си част, а именно оценката за това как са слети преди години панелите на ГАРБ и ГФК, за да образуват днешния панел на ГАРБ, е извършен на база становището и декларация от страна на ГАРБ. Единствено ГАРБ могат да кажат какво се е случило тогава. Едва тази година става ясно обаче, че ГАРБ не могат да обяснят по задоволителен начин защо пред индустрията преди години са декларирали една процедура на сливане на панелите, а впоследствие пред одиторите са декларирали друга. Това, наред и с други неточности, установени от лондонския екип на МТГ през изминалите месеци, дава основания да не се приема одитът на ГАРБ от страна на МТГ за достоверен. МТГ следователно прави своя категоричен избор да работи с данните на „Медиярисърч“ както в Чехия, така и в България.

– Защо толкова много хора от БТВ, включително и вие, се преместиха в Нова ТВ?

– Преминахме през много дълъг и труден период през последните години, след като „Нюз Корпорейшън“ продаде телевизията. Тъй като всички ние сме професионалисти, много дълго време никой отвън не разбра какво се случва вътре в телевизията. Множеството промени, които настъпиха и разтърсиха онзи прекрасно подреден и уютен дом, който бяхме създали, в един момент се превърна в чужд дом за много хора. А когато някъде е било прекалено хубаво, човек трудно се задоволява с промяната. Впоследствие раздялата става по-лесна.

– Ще има ли сериозни промени на ТВ пазара у нас? ТВ7 поиска да бъде обявена в несъстоятелност, след като само допреди няколко месеца искаше да заеме второ или трето място сред най-гледаните телевизии.

– Нашият пазар е прекалено малък за четири национални телевизии. ТВ7 повтори примера на ПРО.БГ от преди няколко години. Няма изненада.

Като се има предвид, че кабелизацията в България надхвърля 85% и срещу минимална месечна такса домакинствата получават достъп до над 60 канала, бизнес моделът дори и за най-големите играчи става сложен. А за прохождащите медийни предприятия е почти невъзможен. Затова натискът от пазарните механизми, които неминуемо оказват своето въздействие, рано или късно ще пренареди и преструктурира пластовете и вероятно напред във времето ще се постигне здравословен баланс както в медиите, така и в съпътстващите ги индустрии.

– Какво ще излъчва наесен Нова ТВ?

– Това, което мога да кажа, е, че ще имаме изключително силна и амбициозна програмна схема тази есен. Вече обявихме първия от проектите в праймтайма, а именно „Х Фактор“. В момента текат кастингите по градове и интересът към тях е изключително висок.
За втория проект в праймтайма мога само да загатна, че концепцията ще бъде напълно неочаквана и изненадваща за зрителите, защото е нещо, което се прави за първи път с този формат. Вярваме, че ще има голям интерес към него.

– Децата ви какво гледат по телевизията?

– Моите деца са образец на модерния потребител на видеосъдържание. Те избират какво да гледат и кога да го гледат, а когато гледат телевизия, обикновено са в компанията на друго допълнително устройство, чрез което участват в паралелния дигитален медиен свят.

Advertisements

One response to “Вики Политова: Ще правим формат с концепция напълно неочаквана и изненадваща за зрителите

  1. Pingback: „!Коментарът“: Есенен ТВ сезон – Loading… - BG TV News·

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s