Павел Станчев, CEO на bTV Media Group: bTV е най-силният медиен бранд в България

pavelstanchev

С малко закъснение ви представяме интервюто на Павел Станчев, Главен изпълнителен директор(CEO) на bTV Media Group, пред Велислава Антонова от „Капитал“.

В интервюто по-долу г-н Станчев говори за причините за спирането на двата мъжки интернет сайта на медийната група – ZonaSport.bg и MenBox.bg. За евентуалното спиране на първия писахме първи ние още преди време, когато явно бе първият не напълно потвърден опит за спирането му. След известно време, сайтът вече окончателно е спрян и URL адресът му пренасочва към спортната секция на bTVNews.bg .  В интервюто по-долу ще разберете повече за това какво мисли Павел Станчев за конкуренцията с „Нова ТВ“, ТВ пазарът в България и ролята на Красимир Гергов в компанията.

По-долу вижте цялото интервю на Велислава Антонова от „Капитал“:

В какво състояние поехте bTV? Защо се наложи радикална промяна на мениджмънта на медията?

bTV е най-силният медиен бранд в България. За мен е чест и отговорност да я ръководя. Нормално е, когато има нов главен изпълнителен директор, той да създаде свой екип от хора. Не съм от мениджърите, които коментират предишни ръководства.

Това, което мога да кажа, е, че ситуацията на пазара, при която bTV се развива, е променена. Ако сравним състояниято преди десет години, мисля, че е малко елементарно конкуренцията да се свежда само до двама играчи на пазара. Рекламният пазар се е свил. Ако вземем като отправна точка годината преди кризата – 2008, за телевизиите тогава пазарът беше около 140 млн. евро. В момента е доста под 100 млн. евро. Имаме свиване на рекламния пазар, не само в България, а в целия регион. В същото време има много повече медии, повече телевизии. Почти всички международни марки на пазара на кабелни и сателитни телевизии имат своя версия на български език. Те също се измерват от пийпълметричната агенция ГАРБ и вземат част от рекламния пазар. Телевизионният бизнес е станал много по-конкурентен. Ако трябва да определя каква ще е моята роля в bTV, то тя е да бъда катализатор телевизията като компания да бъде по-конкурентна, по-агресивна и динамична. През цялата си кариера съм бил в силно конкурентни среди и не се плаша от медийни битки.

Какво очакват от вас вашите работодатели? Какво е заданието ви от СМЕ?

Моето задание е моят бюджет за годината. Засега това, което е важно за нас като медия, е да увеличаваме нашата водеща позиция на пазара. Смятач, че успяваме да правим това, особено когато гледам резултатите на нашия конкурент, втората по гледаемост телевизия. От нас се очаква ефективно и качествено управление. Спазване на финансовия план.

Каква е стратегията ви за българския пазар през следващите години? Краткосрочна и дългосрочна?

Пазарът много се насити от медийни предложения, като в това включвам и онлайн пазара, не само телевизионния. По тези причини ние трябва да увеличим нашата конкурентоспособност и да навлезем в повече сегменти на пазара. Много разчитаме на тематичните канали. Вижда се от рейтингите им и от това, което получаваме като обратна информация от много хора, че те са във възход. Ще продължим да инвестираме и да развиваме тези нишови канали.

Voyo също е услуга, в която ще вложим допълнително усилия и инвестиции. Това е единствената по рода си в България subscription video on demand платформа – (платена платформа за видео при поискване с абонамент – бел. ред.), която има еквивалент в световен мащаб в лицето на Netflix например (американска онлайн платформа за видеосъдържание. Компанията предлага услугите си и в част от Европа (Дания, Финландия, Ирландия, Холандия, Норвегия, Швеция, Обединеното кралство и др. – бел. ред). Това, че голяма компания като Netflix все още не е влязла на нашите пазари е шанс за нас да разработим по активно тази ниша, докато не са дошли гигантите. Първата ни стъпка ще бъде да подобрим съдържанието на voyo. Втората ни стъпка ще е да развием модела на разпространение, защото досега bTV сама извършва и разпространението на услугата, което не е работело добре. Започваме да работим по-активно с кабелните и сателитните оператори като партньори в дистрибуцията на voyo. В това отношение аз имам много опит от годините, в които работих за HBO, и ще го използвам за налагането на voyo.

Скоро променихме и дизайна на сайта на bTV. В момента той е много по-привлекателен и модерен и броят на посещенията се увеличава. По отношение на интернет ние имаме огромен потенциал да се развиваме органически, без да правим скъпоструващи покупки на други сайтове, тъй като ние имаме силни брандове и те ни помагат да развиваме и онлайн бизнеса.

Защо тогава спряхте zonasport.bg и menbox.bg?

Направихме задълбочен анализ и видяхме, че трябва да се задържим там, където имаме шанс да бъдем в челната тройка. Оказа се, че колкото и да е малък българският пазар, вече има стотици хиляди сайтове. Ние ги разделихме на сегменти и си казахме в кой от сегментите вече сме и можем да бъдем в челната тройка. Видяхме, че по различни причини, някои от които обективни, като например в спорта, това е пиратството. Много е трудно да налагаш един спортен сайт, който спазва всичките правила на авторското право, когато има сайтове, които по пиратски начин излъчват мачове и спортни събития. В същото време спирайки zona sport, ние ще засилим спортната секция на btvnews.bg. Там, където сме в лидерска позиция, например като при сайта dalivali.bg и ladyzone.bg, оставаме и продължаваме. В следващите шест месеца най-вероятно ще стартираме нови сайтове, в нови сегменти, за да засилим пазарния си дял в тази област. Това обаче ще става по един органичен и естествен начин. Вярвам в startup (стартиращите компании – бел. ред.) и предпочитам да създадем свои нови платформи. Това не изключва ние да сътрудничим с вече изградени онлайн медии. Нашите сайтове могат да сътрудничат с други такива в областта на кроспромоцията или съвместно продаване на рекламно пространство. Засега не сме заинтересовани да извършваме покупки или да правим сливания на сайтове.

Мислите ли, че засилената конкуренция между „Нова“ и bTV може да доведе до допълнително намаление на цените и оттам до нова рецесия за рекламния пазар?

Всяка медия и всеки играч на пазара отчита кризата и се стреми да задържи повече от своите клиенти и своя пазарен дял. И е склонен на някакви отстъпки, намаляване на цени и т.н. Но от друга страна, всеки добре трябва да знае докъде могат да стигнат тези отстъпки. Ние в bTV Мedia Group имаме правила и много често ни се случва да връщаме рекламодатели или клиенти. Отстъпки от цените – да, но до някакво равнище. Аз предпочитам да имам по-малко рекламодатели или по-малко реклами в дадена ситуация, но все пак те да бъдат на цени, които оценяват по достойнство нашите инвестиции и нашите усилия. В това отношение bTV създава топ продукт. Ако сравните нашата програмна схема с тези на много телевизии не само в Източна, но и в Западна Европа, ние сериозно инвестираме в съдържание и това трябва да бъде оценено по достойнство. Ние правим новини, актуални предавания, български сериали, български риалити продукции, Шампионска лига. Имаме договори с няколко големи студиа в Холивуд, които произвеждат филми. Понякога, когато имаш по-малко реклами, това е добре за зрителите.

Какви са прогнозите ви за рекламния пазар? От какво зависи възстановяването му през следващите месеци?

По отношение на телевизията мисля, че пазарът ще остане на нивата от миналата година. Ако спадне, ще е с 2 до 3%. Не можем да имаме сериозен ръст на рекламния пазар, ако нямаме ръст в икономиката.

Можем да гоним резултатите от 2008 г., но със сменена стратегия и ключът към тази стратегия вече не е лиценз за национален ефир. Ключовете са други. На първо място, да имаш един силен бранд, силен екип, силно съдържание, маркетингова стратегия, диверсификация, повече тематични канали и интернет сайтове, силно присъствие в разпространението на съдържание.

Кога ще започне да расте пазарът на онлайн реклама? В момента имаме тотална доминация на телевизията и по всичко личи, че този модел няма да бъде разбит в следващите пет години.

Ако някои са подготвили голяма кошница с очаквания и в момента са разочаровани, те по-скоро трябва да си ревизират очакванията. Никога един сайт, колкото и той да е популярен, колкото и хора да влизат на него, не може да предостави на един рекламодател аудиторията, която например могат да му дадат новините на bTV. Всяка вечер централната ни емисия се следи средно от над 1 милион зрители в цяла България. Голямото предимство на телевизията е това, че съчетава време и място. Може да се дадат примери и с други предавания и формати. Това е една аудитория, много лесно достижима за един рекламодател. Трябва да е магьосник, за да постигне подобна гарантирана чуваемост или гледаемост на своето послание чрез интернет. По тази причина комерсиалната телевизия има настояще и бъдеще, защото предоставя уникалната възможност в един точно определен период от време огромна аудитория да бъде закована пред една медия.

Ще си отидат ли от нашия медиен пазар големи международни компании? Вече има много индустрии в България, от които чужди инвеститори се оттеглят заради лошите условия за бизнеса.

Много често инвеститорите, когато отиват на пазари, които не са техните основни, търсят т. нар. история на растежа. Затова много инвеститори в момента се обръщат към Индия, Китай. До много скоро и към Турция. Първо, това са много големи пазари с растеж. В същото време българският пазар не трябва да бъде подценяван, защото все пак България на фона на Европейския съюз не е толкова малка държава. Да, не е Полша, Италия или Германия, но има много по-малки държави. Мисля, че има потенциал в българския пазар и в момента, в който основните индикатори дръпнат нагоре икономически и след това и на рекламния пазар, тогава инвеститорите ще се насочат насам. Нашият пазар не бива да се отписва с лека ръка, защото голяма американска медийна компания например в Китай или Русия ще има големи спънки да придобие канал. Има и регулаторни, и политически спънки и това е съществено.

Когато погледна повечето тв пазари в региона и Европа, успешните модели на развитие са там, където има двама основни играчи. Трудно е на един малък пазар от 7 млн. жители да има три големи комерсиални телевизии. В Унгария, Хърватия, Румъния и Чехия са по две. Има някои обективни дадености, които по скоро тласкат пазара към консолидация. Кога и как ще се случи това, не мога да прогнозирам.

Склонна ли е СМЕ да прави още инвестиции в България? В други медии?

Не мога да говоря от името на СМЕ. Нямам такива правомощия.

Докъде стига натиска на политиците върху програмното съдържание? Има ли чисто мениджърски подходи, които да ви помагат да се пазите от политиците?

Не сме усетили никакъв натиск. Начинът, по който си вършим работата, внушава необходимия респект и по тази причина не съм получил никакъв натиск. Смятам, че като медия правим професионална и обективна журналистика. Това се усеща от аудиторията. Нашият рейтинг расте и увеличава преднината с конкуренцията ни. Респектът, който има към медията, мисля, че възпира всякакви евентуални намерения или идеи за оказване на натиск. bTV e част от най-голямата медийна компания в региона и това също е важно.

В каква степен натискът е минавал през миноритарния собственик на bTV?

Не искам да коментирам времето преди мен и хората, управлявали телевизията преди мен. Искам да коментирам времето, откакто аз съм тук. На мен никой не ми се е обаждал и не ми е оказвал натиск. Аз също не се обаждам в новините, за да казвам на колегите какво да правят, и това те могат да го потвърдят.

Каква в момента е ролята на Красимир Гергов в bTV? Възползва ли се той от опцията да увеличи дела си в bTV от 6 на 10%?

Красимир Гергов има 6% дял в bTV. Аз управлявам bTV Мedia Group на оперативно ниво. Взаимоотношенията между акционерите не са на моето ниво. Това, което съвсем отговорно мога да кажа е, че СМЕ (най-голямата медийна компания в Централна и Източна Европа) притежава 94% от bTV Media Group. Моята работа и работата на целия екип тук е бизнесът и телевизията да вървят напред.

Трудно ли е да се правят обективни и независими новини?

Професионализмът в журналистиката стъпва на етичните стандарти. Венелин Петков, който в момента ръководи новините и актуалните предавания, е човек, който не прави компромиси. Когато дадеш съответните сигнали на обществото и пазара, че ти си такъв, тогава се отказват да се опитват да ти влияят. Ако обаче покажеш, че си податлив на влияния, каквито и да било, то ти ще предразположиш хората да се опитат да ти влияят. Ние добре знаем, че хората искат нормални обективни новини, които да им казват какво се случва. Отмина времето на пропагандата, на промиването на мозъци.

Advertisements

One response to “Павел Станчев, CEO на bTV Media Group: bTV е най-силният медиен бранд в България

  1. Pingback: „На Седмия ден“ 11 май 2014 - BG TV News·

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s