„!Коментарът“ – 2013 през реалити призмата

В края на годината е време още веднъж да обърнем назад и да видим на какво заложиха тази година родните телевизии, за да придърпат негово величество зрителят към своята програма. Констатацията: четири нови реалити проекта, два добре известни музикални формата и три други успешни формата, единият с исторически трансфер.

glasat

Пролетта родните телевизии заложиха на добре познатото. Само една телевизия се реши да разчупи модела с нетрадиционото си присъствие и нетрадиционният си формат. „Гласът на България“ стъпи с втори сезон в ефира на „bTV“ тази пролет. Отново имаше уникални музикални таланти, отново чухме уникални гласове достойни за прозвището да се нарекат „Гласът“ на нашата родина. Някакси обаче този модел започна да се поизтърква. В желанието си за надмощие националните телевизии обичат да се увличат, копирайки се взаимно и предлагайки що годе еднотипни продукции в последните години, сега вече музикалните таланти сякаш доста се поизчерпаха в нашата 6 милионна страна, но важното е рейтънгът after all.

DIsco

Продължаваме с другото пролетно реалити, този път на Нова ТВ. От медията с кръгчето осъщестествиха за първи път успешен трансфер на реалити продукция от друга медия, в случая – от bTV. След реализирани два успешни сезона в най-гледания ефир тази пролет шоуто за танцуващи звезди „Dancing Stars“ се завърна в конкурентен ефир, но пък с доста прилични резултати. Шоуто, бидейки отсъствало дълго време, успя да привлече аудиторията.

магаданс

Разбира се, танц реалититата за звезди не се изчерпаха до тук. Веднага след старта на „Танцуващите звезди“ от конкуренцията отговориха със собствено денс шоу. Продуцентите, които правеха същото предаване (или поне втория сезон) в bTV от 7/8 Productions реагираха светкавично с проекта „Магаданс-Предизвикателството“. Този път Трифонов и компания реализираха продукцията си хем не съвсем като отделно предаване от „Шоуто на Слави“, хем не съвсем като самостоятелен проект. Все пак шоуто получи праймтайм и бе следено с интерес предимно от верните фенове на Дългия.

Kato_dve_kapki_voda

От Нова ТВ продължиха с още един напълно нов проект – „Като 2 капки вода“ с продуцент Маги Халваджиан. Идеята на шоуто – наши известни личности се правят на други, предимно чужди, известни личности. Предаването се оказа доста хващо окото, но и бързо омръзващо. По тази причина „падането“ му по рейтинг от „Столичани в повече“ в сряда беше неизбежно. Все пак лично на мен ми се стори доста добро попадение, така че нищо чудно да го видим отново и идната пролет.

karticata

Пролетта продължи с нещо невиждано до сега, както се изразиха от TV7, телевизията, която реализира първият сезон на приключенското реалити „Къртицата“. Наистина предаването оправда всички очаквания за „грандиозност“ – имаше тръпка, имаше емоция, имаше екшън, и рейтингите го показаха – TV7 се издигна нагоре по рейтинговата стълбичка. Въпреки че е по чужд лиценз, шоуто направи впечатление на зрителите, че всъщност е комбинация от няколко добре известни формата – именно Big Brother,Survivor и донякъде „Fear Factor“. Въпреки, че замисълът беше добър, сякаш новият проект на „опосумите“ Иван и Андрей не можа да бъде толкова успешен, колкото уж трябваше да бъде. Предаването бързо омръзна на аудиторията и не постигна заветните очаквани резултати. Въпреки това следващата пролет вторият му сезон вече се подготвя с пълна пара.

mis_bulgaria_logo

Лятото станахме свидетели и на още един прецедент – превръщането на конкурса за красота „Мис България“ в „Биг Брадър“ alike формат. От TV7 и продуцентите на No Frame решиха да поекспериментират, ама доста с направата на конкурса. Резултат – мощно падение. Превръщането на най-престижният конкурс за красота в такъв тип пошло ТВ реалити не се посрещна ама никак добре от ветераните в направата на конкурса. От медията отнесоха много критики за начина, по който бе „проведен“ изборът на най-красива българка. Остава въпросът какво ще да става със следващото издание на конкурса догодина и как ще се проведе то. Може би кандидатките ще се избират според това коя има истинският музикален талант? Примерно казвам.

935894_207595906066961_1823977343_n

Есента бе примесена от до болка познати до новаторски и „3 в 1“ проекти. От bTV стреляха с приключенското реалити „Африка:Звездите сигурно са полудели“. Доста приятно и хващащо окото форматче с елементи на „Сървайвър“, но само че с известни родни звезди, които трябваше не толкова да оцеляват, колкото да се „учат“ от културата на братята негри. Макар че е доста далеч от „останалата простотия“ в ефира както много хора я наричат, „Африката“ бързо омръзваше ако я гледаш непрекъснато. Монотанноста и еднотипността на предаването като цяло го правеха не особено привлекателно за продължително следене пред останалите ветерани в ефира.

Big_Brother_UK_14_WhiteBackgnd_Eye

От Нова ТВ тази есен извадиха тежката артилерия с два хитови формата, които изглежда че не омръзват толкова на зрителя. Big/VIP Brother и X Factor получиха нови сезони в ефира на втората по гледаемост медия. Брадъра бе нещо, което вече сме гледали миналата година – все същите драми, все същите випове, все същите простотии. Но, обаче той си беше и си остава най-гледаната и успешна продукция на Нова ТВ. Изглежда хората ги вълнува именно това, колкото и да е изтъркано, колкото и да е еднотипно и пошло. Брадарът си остана притегателна сила за по-голямата част от зрителите, предимно верните си фенове, но и бе много освиркван от верните си критици.

xfactor-megaposter

От Нова ТВ заедно с Халваджиан реализираха и втори сезон на „най-успешното“ музикално реалити X Factor. Къде най-успешно, къде не, факт е обаче, че музикалните реалитита си остават притегателна сила за младото поколение, колкото и да са еднотипни, колкото и да ни се изчерпаха вече музикалните таланти. След това да не се чудим защо пазарът бълва все така успешно неуспешно пеещи поп певци и смешни изтъркани рапърчета – просто това е най-печелившото.

muzikalna-akademia-logo

TV7 тази есен пък почнаха едно „напълно новаторско авторско реалити“ на Иван и Андрей. Абе, колко да му е новаторското щом видяхме предимно все същия микс от „Star Academy“ по Нова ТВ преди няколко години, отново овкусен с щипка Биг Брадър. Тук обаче, за разлика от Къртицата, отново нещо не можа да им се получи с този микс от неизвестни таланти, класически и млади звезди. Някак си на целия тоя микс на хората им дойде повече и музикалните любители предпочетоха да се концентрират върху „X Factor“. Музиката му е майката, хора, ама въпроса е колко дълго ще се задържи на ТВ пазара…

И тъй, свърши есента, идва зимата. Малко почивка и пак се почва – с Къртицата 2, Сървайвър, България търси талант, с X Factor 3 и всички останали нататък. Догодина си е догодина, сега е време да се отпуснем и да чакаме да видим какъв рейтинг подарък ще донесе Дядо Коледа на родните телевизии за празниците…

Един отговор на “„!Коментарът“ – 2013 през реалити призмата

  1. Pingback: “На Седмия ден” 22 декември 2013 | BG TV News·

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s