Логото на екрана: цветно или безцветно?

Няма как да не сме се заглеждали поне веднъж в логото на телевизията, която гледаме: дали е горе в дясно или в ляво, какъв цвят е, дали е безцветно и т.н. Какви обаче са напоследък тенденциите и какъв бе „етикетът“ за екранните лога? И защо е важно едно лого да е безцветно на екрана, а другото – плътно запълнено. Нека да видим.

tv

Националните телевизии (почти) винаги са били с бели или безцветни лога. Това се прави принципно по една много проста причина: при стоене продължително на даден канал, без значение какъв е телевизорът ви, дали е HD, или е стар кинескоп „Велико Търново“, логото, особено ако не се мърда и стои нон-стоп на екрана дори при реклами, се „отпечатва“ върху кинескопа. Това става, тъй като пикселите, които правят картината и цветовете, стоят непрекъснато неподвижно и се повреждат, карайки след това ако случайно смените канала на мястото на логото в горния ляв (респективно десен) ъгъл на екрана ви да се появи един блед силует на логото на дадения канал, който много често просто повече не се маха. Това е като да доближиш магнит до екрана на телевизора, но далеч не толкова неприятно, но все пак дразнещо.

отпечатване

Именно затова логата на националните телевизии, поне преди, бяха бели – едно че така се подчертава политематичния профил на програмата (демек „програма без цвят“) и че стои по-естествено и не натруфено, едно за да не ви се поврежда ТВ-то. Не е гаранция обаче, че дори и логото да е бяло няма да ви остане случайно силует. Пресен пример със стария ми личен телевизор – в момента си има добре очертано „Б“ от старото лого на БТВ в горния ляв ъгъл, което става адски видимо на по-тъмни каданси. Затова повечето западни телевизии правят логата си напълно безцветни, т.нар. „glass logo“, което е и може би най-добре стоящото на екрана. Махането на логото по време на реклами също се прави по няколко причини – първо, за да се декларира, че реално самата телевизия няма нищо общо с излъчващата реклама, и второ както казах вече, за да не ви се „отпечатва“ логото.

tv7logo

Какво предпочитат родните телевизии? В началото беше установен (почти) еднотипен модел при националните ни телевизии – логото на екрана е горе, в ляво и бяло. Съвсем скоро обаче моделът започна да се разчупва – на мода дойдоха нестандартните лога. Първата национална телевизия, „разчупила леда“ бе TV7. Още с първата си версия на логото медията беше отличаваща се с оранжевата „седмица“ (и квадрат по-късно) горе в дясно. Преди това подобно нещо сред ефирните телевизии бе направила 7 дни ТВ. От днес обаче, TV7 дадоха на заден. Логото на медията продължава да е горе в дясно, само че е безцветно и без дразнещия надпис за формат „16:9“. Продължаваме с Нова ТВ. От добре стоящо бяло лого горе в ляво логото на медията премина в дясно, но вече изцяло запълнено синьо. Цветните лога доминират почти изцяло в кабелните и нишови канали. Това е така, разбира се, и заради съответния „цвят“ на канала – какъвто е профила, такъв е и цвета, при това трябва да е и отличаващ се за по-лесно разпознаване. Доминиращата позиция на логата обикновено е горе в дясно и изцяло оцветени. Все пак за да не изглежда все едно логото е „пльоснато“ просто на екрана някой телевизии правят техните лога леко прозрачни, но това е много трудно забележимо. Пропускаме БНТ 1 и БТВ просто защото стилът на техните лога остава непроменен.

abc

Какво се предпочита в чужбина? Масово, особено по националните канали в USA логата са безцветни силуетни или бели. При това доста малка част от тях са на „обичайната“ позиция горе – голяма част са долу в ляво или в дясно. Това изгледа за сега не се прави от родните телевизии. Единствените, осмелили се до сега да нарушат модела са отново TV7, но вече с новия си канал News7.

Всъщност вече логата далеч не са единственото нещо, което „замръзва“ на екрана. Родните телевизии все по-често правят свой „втори екранни лога“ рекламите на най-хитовите си продукции, които разполагат на удобно видимо място най-често горе от другата страна на основното лого. Как ще се променят тенденциите – ще чакаме и ще видим.

3 отговора на “Логото на екрана: цветно или безцветно?

  1. Емблемите на телевизиите в цяла Европа в повечето случаи са горе, най-вече защото е прието долу да се оставя място за субтитри.

  2. Pingback: “На Седмия ден” 15 декември 2013 | BG TV News·

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s