„!Коментарът“: 13 години от старта на ерата „Трифонов“

В сряда ще се навършат 13 години от същинския старт на ерата „Трифонов“ в „bTV“ или, с други думи казано – на 27 ноември 2013 година, сряда, „Шоуто на Слави“ навършва 13 години.

За добро или за лошо(за „bTV“) Слави Трифонов и предаването са се превърнали в една от емблемите на „bTV“. Но, за 13 години много неща се промениха. В началото никой не вярваше, че Трифонов и компания ще се задържат много дълго на екран. Самият той е казвал, че първият им договор с телевизията е бил само за 1 година. Но, напротив – за една година „Шоуто на Слави“ се превръща в голям успех за създателите му, за „bTV“ и като цяло за телевизията. Една от първите външни продукции в „bTV“ успява да намери своята аудитория и разширява най-гледаното време до 23:30 часа. В следващите години популярността расте като достига своя пик през 2004-2005 година. От тогава (случайно или не с появата на Big Brother и с него още по-различните по жанр предавания от „ток-шоу“ и „отварянето“ на очите на хората за нов тип продукции) гледаемостта на предаването пада – от около 2 милиона през първите години до около половин милион днес.  На какво се дължи това? Просто хората искат нещо ново – всяка вечер, в продължение на 13 години, на екран излиза Слави с познатата на всички мелодия. Структурата на предаването малко се промени, но като цяло все още е същата.

Имаше опити и за разчупване на модела. Единия опит бе т.нар. „проекти“ в предаването – да, става въпрос за всички 16 реалити формати, реализирани в шоуто. Освен тях бяха създадени и много рубрики – също опит за разчупване на стандартния модел на вечерното толк-шоу. Много от тези начинания бяха успешни, но много и не бяха. Пример за успешно „попадение“ на Трифонов мога да ви посоча веднага – става въпрос за г-н Андреев. Най-малкият господин в предаването първоначално спечели конкурсът „Разсмей Слави“, а след това Трифонов му предложи да направи рубрика – „Тъй рече г-н Андреев“. От няколко седмици заедно с Тереза Тодорова (г-ца Тереза) всеки петък правят „Запознай се с малките“. Откритието на Слави и откритието на Ку-Ку бенд заедно донасят по-висок рейтинг на предаването, а именно това е целта – повече хора да гледат и повече хора да се забавляват.

Но за тези 13 години Слави Трифонов не прави само „Шоуто на Слави“. Самият той е споменавал в интервю, че осъзнават, че трябва да правят нещо извън шоуто именно през 2004-2005. Тогава първата продукция на Седем-осми извън „Шоуто на Слави“ е „Вот на доверие“. След няколко сезона те сами свалят играта от ефир, преди приключването на договора, поради спадащ интерес. Именно Трифонов вкара в България някои от най-успешните формати – става въпрос за „Survivor“ („Survivor BG“), „Idol“(„Music Idol“), „The Voice of…“ („Гласът на България“) и други. Някои от предаванията са били успешни, други не.

В последното си интервю Вики Политова е попитана за „Шоуто на Слави“:

– Всеки нов тв сезон тръгват слухове, че “Шоуто на Слави” пада. Напоследък и рейтингите показват, че има намален интерес към неговото предаване. Това притеснява ли ви и мислите ли за друг вариант в неговия часови пояс?
– Не коментирам слухове, защото ефирът сам ги опровергава. “Шоуто на Слави” се излъчва всяка делнична вечер по Би Ти Ви и вече 13 години е стабилен лидер в своя слот. Това е изключително постижение за телевизията в България, което се съмнявам, че скоро може да бъде повторено от друга медия, с друго предаване, а и с друг водещ. Няма причина да мислим за други варианти.

Този отговор – че предаването „е стабилен лидер в своя слот“ вече съм го чувал. Аз обаче смятам, че това, че предаването е стабилен лидер в своя слот, не означава, че предаването е толкова успешно и харесвано както едно време. Напротив, за много хора предаването отдавна е трябвало да бъде свалено от ефир. В интерес на истината, според мен, предаването има нужда от промени, ама много промени, за да може по някакъв начин да си вдигне рейтинга или да покаже, че може да е различно. Първо, трябва да има повече гости и да им се отделя повече време – именно това е едно от нещата, които се промениха от старта на предаването – днес в предаването рядко ще гледате хубаво и дълго интервю за около 25 минути. Не просто времетраенето е важно, а това, което се казва в тези минути. Има някои неща, които откровено ме дразнят в предаването – това са гостувания тип „да си представя песента“, в които гостът влиза в студиото изпява новата песен, следват 2-3 стандартни въпроса около песента – кой я е написал, размишляване върху текста, „Как си?“, „Много се радвах, че се видяхме“, „Много ми хареса песента ти“, „Това сега какъв стил е?“(обикновено когато гост е изпълнител, който смесва няколко жанра) и накрая „Уважаеми зрители, представих ви моя приятел….“. Това е за около 5-6 минути. Другото нещо, което ме дразни, е преекспонирането или „преизползването“ на актьорите – аз ги харесвам, но именно заради повечето скечове в предаването се намалява времето за госта. Като споменах актьорите – самите те имат нужда от нови образи, а не познатите ни до болка Шишо Бакшишо, Деса Поетеса, Леля Зойка, Баба Вуна и Гацо Бацов. Друго – предаването просто има нужда от нови лица или образи. Такива лица и образи, например, са г-н Андреев и г-ца Тереза, както и Пилето (който вярвам, че може да се превърне в талисман на шоуто). Но г-н Андреев не е достатъчен – трябват още нови хора, които да излязат на екран (евентуално да направят рубрики) и Слави да остане като основен водещ, който да не поема най-голямата част от шоуто, а да си я подели с тези нови лица.

Този, 14-ти, сезон на „Шоуто на Слави“ бе рекламиран като „Ново начало“. Няколко седмици преди старта му, в сайта (тогава под името „URBN TV“) ви попитахме какво очаквате. Отговорите можете да видите отново по-долу:

anketa-slavi

Резултатите говорят сами. Близо 30% искат изцяло нова концепция, но такава нямаше. Следващите 17% също са донякъде разочаровани, защото нямаше ново студио, нито нова опаковка. Така че, най-прави са се оказали тези близо общо 50%, които не са очаквали никаква или почти никаква промяна, защото промяна почти нямаше, освен старта на няколко нови рубрики.

Въпреки всички критики, предаването продължава да е част от „гръбнака“ на „bTV“ – и отново на 31-ви от 20:00 часа ще гледаме празнично издание на „Шоуто на Слави“.

Дано някои неща да се променят. Аз оставам с надежда, защото в рекламата за предаването в сряда (рождения ден) се казва, че „Г-н Трифонов реши да замени тази остаряла технология“, но какво точно имат предвид, дали това не е просто шега, ако не е – какво следва, ще има ли телевизори за гостите в студиото и какво предстои като цяло в шоуто – в сряда от 22:30.

Един отговор на “„!Коментарът“: 13 години от старта на ерата „Трифонов“

  1. Pingback: “На Седмия ден” 24 ноември 2013 | BG TV News·

Comment

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s